Op zaterdag 20 januari kwamen we met leerkrachten, onderwijscoaches, beleidsmakers en internbegeleiders bij elkaar om te onderzoeken hoe we Deep Democracy kunnen toepassen in de klas.
Kennis delen of proces begeleiden
In de gesprekken die ontstonden was een vraag die opkwam: Gaat het in de klas over op een andere manier kennis uitwisselen of gaat het over patronen doorbreken? Gebruiken we de werkvormen van Deep Democracy om te zorgen dat elk kind gehoord wordt in de klas. Of gebruiken we de filosofie van Deep Democracy om echt anders les te gaan geven?
Dit zijn twee verschillende toepassingen die een ander niveau van begeleiding vragen.
Als een leraar een gesprek op voeten doet met de kinderen over een stelling uit het Jeugdjournaal is het doel dat ze leren omgaan met verschillende meningen. Dat elk kind zich leert uitspreken en dat de verschillende ideeën er naast elkaar mogen zijn. Ze worden geactiveerd om zelf na te denken.
Als je als leerkracht wil starten met een rekenles, maar kinderen blijven onrustig, kan Deep Democracy worden ingezet om even stil te staan en te inventariseren wat wijsheid is: Gaan we aan de slag met rekenen of is er nog een andere behoefte die voorrang vraagt? Deze situatie vraagt al om iets meer vaardigheden en kennis van de methodiek.
Als we het hebben over Deep Democracy inzetten om echt patronen te doorbreken in het onderwijs komen we op een ander gesprek. Dan wordt Deep Democracy een “way of life”.
Deep Democracy – toepassing in de klas
Met de inzichten konden we oogsten en ontstond er een brainstorm met toepassingen:
- Hoe leuk om kinderen te vragen of ze nog een visje hebben ipv “heb je nog een vraag?”
- We kunnen het principe van altijd ‘naast’ een kind met een stille of afwijkende mening staan gewoon gaan toepassen.
- Elke dag een check out als vast ritueel met de ruimte om te zeggen wat je nog wil zeggen voordat je naar huis gaat.
……Het was een bewogen ochtend. Geraakt door de kracht en werking van Deep Democracy. Waar we vooraf dachten stapsgewijs te gaan werken kwam door ruimte te geven de onderstroom op tafel. In retrospectie eigenlijk een Ranking issue – wie heeft hier de meeste kennis of status en mag het zeggen -.
Klik hier om het hele artikel en onze reflectie te lezen
Klik hier om meer te lezen over Deep Democracy