Personal branding
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je potentiele klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Personal branding was de afgelopen maanden een belangrijk thema in mijn werk. Zowel in het verzorgen van de workshop Personal Branding, als in het proces van het maken van mijn website, tot en met het beschilderen van een luchtballon met je eigen merknaam op de school van mijn kinderen.
Authenticiteit
Fase 1 binnen personal branding is ‘in gesprek’ met jezelf. Wat is mijn why? Waar sta ik voor? Waar geloof ik in? Dat soort vragen. Deelnemers binnen de workshop kregen de opdracht elkaar te bevragen net zolang totdat de ogen van de ander begonnen te schitteren en ze de interne vonk te pakken hadden.
Verleidensverklaring
Fase 2 is het verwoorden waar je voor staat. Het liefst in een verleidensverklaring – een korte pitch waarin je de ander als het ware verleid met jou in zee te gaan. Als je het googelt moet een pitch aan nogal wat voorwaarden voldoen:
- een sprankelende binnenkomer om de aandacht van je gesprekspartner te trekken
- enthousiast vertellen wie je bent, waar je voor staat en wat je kracht is
- overtuigend, want als jij niet in jezelf gelooft doet niemand het
- Eindig met een verzoek, dat maakt een geïnteresseerde indruk en zorgt ervoor dat je beter in de gedachten van je gesprekspartner blijft
In de workshop gaan we aan de slag met expressie-oefeningen vanuit het theater. Daarnaast feedback van de toehoorders ‘kom je van deze pitch in beweging of blijf je staan’.
Dilemma
Hoe authentiek ben je eigenlijk als je tegelijkertijd bezig bent om indruk te maken. De mooie woorden en plaatjes die je kiest, gaan die echt over jou of bekken ze gewoon goed. Je hele curriculum vitae vertellen is niet interessant, wat licht je eruit en wat laat je weg? Hoe zorg je dat je verhaal pakkend is zonder direct alles te vertellen? Hoe zorg je dat je het aantrekkelijk brengt en het tegelijkertijd echt meent?
Het moment van de waarheid – de impact!
…. en dan is het moment dat de pitch, de luchtballon of in mijn geval mijn website de lucht ingaat. De impact is de invloed of het effect van mijn actie. Hier komt het aan op lef. Neem de stap naar voren, het diepe in… zoals in Dare!
Het effect van mijn website laat zich mogelijk zien in bezoekersfrequentie, bezoekersduur of mooier nog in leads. Nog mooier is rechtstreekse feedback.
Hoe spannend ook, ik nodig je van harte uit je feedback met mij te delen.
Alvast veel dank en mocht je ooit willen sparren over personal branding….. hier staat een specialist én vanaf nu een ervaringsdeskundige!